Mind Sthlm på TV4 Nyhetsmorgon! Så planerar ni barnens semester -efter separationen.

 

 

I dag var Mind Sthlm på TV4 Nyhetsmorgon! Vår verksamhetschef leg psykoterapeut Camilla Linde ger tips om hur man planerar barnens semester efter en separation. Tack TV4 för att vi fick komma, ett väldigt viktigt ämne nu inför sommarens ledigheter.

Mind Sthlm var på plats tillsammans med Familjens Jurist som vi har inlett ett samarbete med. Vi kommer att tillsammans erbjuda ett digitalt bodelningspaket där du får det bästa av juridik och psykologi, detta i hopp om att förebygga konflikter och skapa bästa förutsättningar för en välbalanserad skilsmässa, som blir bra för barnen.

Så, vad är våra råd inför sommaren?

Hur är man föräldrar utan att leva tillsammans och hur hanterar man det inför sommar och semester?
Sommar och semester är inte alltid lätt om man lever i en relation med barn och hur blir det då om man dessutom gått igenom en separation.

  1. Det kan faktiskt, konstigt nog vara något positivt – man får en möjlighet att skapa sig den sommar och semester med barnen som man själv vill ha den utan att störa sig på den andra partnern som man kanske gjort om man bestämt sig för att separera. Det är nytt och det kan kännas annorlunda men det behöver inte vara fel, bara annorlunda.
  2. Man kan hinna vara både förälder och privat person, kunna bygga upp ett eget liv de veckor eller den tid man inte har barnen. Det kan vara svårt men något att fundera på.
  3. Har du blivit lämnad och går igenom en extra tuff tid, försök skapa tid och plats för din egna sorg så att du lättare kan glädjas och känna mening i stunderna med barnen.

Mitt i allt detta finns dock det som vid en separation med barn är viktigast av allt och som är den vuxne förälderns ansvar – barnet eller barnen.

 En separation är alltid en nystart oavsett om man startar det för att man vill eller för att man måste det är dock början på något annat.
Den situationen kan vara väldigt svår och det beror på att det är väldigt mycket känslor involverade.
Separationen väcker oro och man vill vara nära sina barn samtidigt som man inte vill att de ska drabbas. Man vill att de ska ha det bra. Man vill vara nära sina barn och skona de från det jobbiga med en separation samtidigt som man själv kan vara upprörd, ledsen, känns sig sviken, misslyckad och arg på sin tidigare partner.

Hur vi reagerar på en separation är olika från individ till individ och hänger ihop med tidigare erfarenheter kring separation och förluster men återigen behöver vi gå tillbaka till barnet för trots alla dessa jobbiga känslor så är båda föräldrarna alltid en del av barnet och barnets liv.

Hur gör man då när allt gungar och semestern är påväg med alla förhoppningar.

  1. Sänk ambitionen – något som kan vara viktigt redan från början när det gäller semester och ledighet. Tänk igenom hur var och en av er vill att semestern ska se ut just i år med tanke på det som ni står i. Inga idealbilder eller önskningar om hur det skulle kunna vara utan mer hur kan vi göra det bästa av den situation vi står inför.
  2. Försök att tänka bortom känslor som uppstår inför partnern och sätt istället fokus på barnet eller barnen. Vad är möjligt för mig att göra med barnen och vad skulle de må bäst av just nu och hur kan vi som tidigare par trygga varandra i vårt nya föräldraskap som föräldrar utan att vara ett par.

Här kommer alla känslor hos en själv upp igen och om man känner att det är svårt att hantera alla känslor som kommer upp, ha förståelse för det, se det som något som är naturligt i en sådan situation och sök hjälp i omgivningen eller professionell hjälp men försök att hitta sätt att lösa det utan att dra in barnen.

Barnets värld består av tre delar från att ha varit en helhet. Den består av den ena förälderns värld, den andra förälderns värld och däremellan finns barnet som ska förhålla sig till båda. Båda föräldrarna blir därför del av barnets liv, de har sina egna liv och hur hittar de ett respektfullt bemötande sinsemellan för att kunna fortsätta vara trygga föräldrar till barnet även som separerade.

Ser man att det finns minsta tvekan gör upp en klar och tydligt plan så att alla vet vad de har att förhålla sig till. Det kan handla om att göra upp en plan för den närmsta tiden, för den här sommaren tex särskilt om man är nyseparerade. Vem har barnen när, hur länge, vad behöver vi ta hänsyn till. Vad kan vi kompromissa om så att det blir så bra som möjligt för barnen.

Hur sätter man upp en bra gräns mellan den andra föräldern och sig själv utan att lämna barnen?

Det tar tid, det tar tid att lära känna varandra och bilda en familj, ca 4 år och det tar minst lika lång tid att separera och att sedan bilda en ny familj känslomässigt kan ta 5-10 år. Så det tar tid.

Hur är jag delaktig i mitt barns liv utan att inkräkta på den andra förälderns liv?
När man separerat har man inte längre med den andre förälderns liv att göra och tvärtom och hur delar man då saker om sina barn? Hur håller man en respektfull gräns, ett sätt att tänka kan vara utifrån följande frågor:

 

5 punkter att ta med sig:

  1. Sätt barnets behov i fokus och agera vuxet – Kommunicera på ett vuxet sätt (fokusera på vem du vill vara i denna situation, dina värderingar)
  2. Var tydlig mot barnen – det här är något som hänt dem, inget de har kunnat påverka, göra något åt utan det har uppstått mellan er som föräldrar.
  3. Känn det du känner, det är ok att vara ledsen, prata med omgivningen, vänner, familj eller sök professionell hjälp, var snäll mot dig själv. Det är ok att känna såhär men ändå vara en good enough parent.
  4. Allt kommer att förändras, det här är något nytt inte bättre eller sämre utan både bättre och sämre, det är både INTE antingen eller.
  5. Njut av båda veckorna – det är jobbigt att vara utan sina barn, det väcker starka känslor men om det går försökt att ta hand om dig själv veckan utan barn.

 

 

 

​​

 

 

 

 

 

 

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn

Du kanske också gillar:

mind sthlm

Vi är en vårdgivare och arbetar under strikt tystnadsplikt , vi arbetar under tillsyn av IVO och socialstyrelsen.

Om läget är akut eller om du har tankar på att ta ditt liv bör du uppsöka en psykiatrisk akutmottagning, eller så ringer du 112.

 

Många vill snabbt få personlig kontakt med en terapeut, då är mejl inte ett säkert alternativ och telefonmöten ingår tyvärr inte i vårt uppdrag.

Därför erbjuder vi nu korta snabba Drop-In tider (videomöte 15 min). Om du inte vill använda videofunktionen så stänger du av kameran.

Du bokar direkt i vår webbkalender. På så sätt kan du enkelt få trygg och säker kontakt med din terapeut.

Det kan gälla rådgivning, avstämning eller lättare bedömning. Drop-In möten kostar 250 kr eller 0kr vid frikort eller om du är under 18 år.

Avbokning/ombokning

Kontakta terapeuten direkt, kontaktuppgifter hittar du under respektive terapeut nedan

Kontaktuppgifter